Home » Blog laten schrijven of zelf doen?

Blog laten schrijven of zelf doen?

blog laten schrijven

Je bent er stilaan van overtuigd dat een blog een grote meerwaarde kan betekenen voor jouw onderneming. Dan volgt nu de vraag: ga ik het blog laten schrijven of kruip ik zelf in de pen? Elke aanpak heeft zo zijn eigen voor- en nadelen. We zetten ze graag even voor je op een rijtje.

Waarom een blog?

Er zijn tal van voordelen van een bedrijfsblog.

Kortweg komt het hierop neer:

Blog laten schrijven voordelen

Je hoeft er zelf geen tijd in te stoppen

Laat ons er geen doekjes om winden. Ondernemers zijn doorgaans drukbezette mensen. Het feit dat ze geen tijd hoeven te stoppen in het plannen, schrijven en onderhouden van een blog is vaak al voldoende om hen over de streep te trekken.

Terwijl een copywriter perfect uitgedachte en uitwerkte blogposts produceert, doet de ondernemer waar hij het beste in is: verkopen, enthousiasmeren, netwerken, het beleid uitstippelen, of gewoon de dagdagelijkse zaken.

voeling met jouw (potentiële) klant

Nu komen we in riskant vaarwater. “Ik ken men klanten toch zelf wel, zeker?”, horen we je al denken. Dat is zo. Dat zullen we helemaal niet tegenspreken.

Toch stellen we nog steeds vast dat heel wat bedrijfsblogs niet veel verder geraken dan “Onze nieuwe showroom is open” of “We bestaan 50 jaar” of “Prachtig nieuw project opgeleverd”.

Kortom, het gaat altijd over jou, over het bedrijf, over de ondernemer.

Het mag misschien shockerend lijken, maar dit is niet meteen het eerste waar jouw klant naar op zoek is. Hij wil een oplossing voor zijn probleem. Als jij die oplossing kan bieden, door relevante info en liefst ook met een product of dienst die eraan gekoppeld is, dan ben jij de held van je klant.

Een mooi voorbeeld van klantgerichte oplossingen vind je bijvoorbeeld op het blog van dierenspeciaalzaak Cats & Dogs.

Word de held van je klant!

Een copywriter kan als “buitenstaander” beter in de leefwereld van jouw klant kruipen en weet doorgaans beter waar die naar op zoek is dan diegene die de oplossing voor het probleem in huis heeft. Ondernemers vertrekken vaak vanuit het product of de dienst (de oplossing dus) en niet vanuit de vraag van de klant (het probleem dat opgelost moet worden).

En dan hebben we het nog niet eens over het vakjargon dat voor iedereen buiten de sector als geheime codetaal uit een spionagefilm in de oren klinkt.

Kennis van SEO voor een goede vindbaarheid

Een blog heeft in de eerste plaats een enorme invloed op het imago van een bedrijf.

Tenminste, als de blogpost gelezen worden.

Een copywriter start daarom graag met een uitgebreid onderzoek van wat (potentiële) klanten zoal ingeven in Google. Waar zijn ze naar op zoek? Welke termen gebruiken ze daarvoor? Hoeveel andere websites spelen al in op deze zoektermen?

Op basis van deze resultaten uit gespecialiseerde SEO-software wordt een plan opgesteld met stuk voor stuk onderwerpen (met bijhorende keywords) die een veel kans maken om goed te scoren in Google.

In plaats van dus met hagel op een mug te schieten, mikt een SEO-copywriter zeer gericht op zijn doelwit.

Het resultaat: jouw blogposts worden gevonden, gelezen en ze leveren mogelijke leads aan die jij door jouw expertise kan omzetten in tevreden klanten.

Kwaliteit van de teksten

We willen jouw schrijfkwaliteiten helemaal niet in twijfel trekken, maar het is gewoon zo dat een expert beter is in zijn vak dan iemand die het “even tussendoor” doet. Zo kan ik zelf ook wel een plafond schilderen, maar tot mijn scha en schande heb ik moeten vaststellen dat een professionele schilder het toch beter doet.

Jouw bedrijf staat voor kwaliteit? Laat die dan ook tot uiting komen in de teksten die je de wereld instuurt.

Blog laten schrijven nadelen

Een copywriter is geen expert

Hoewel er in bepaalde branches gespecialiseerde copywriters bestaan, zijn de meeste tekstschrijvers allrounders. Ze doen onderzoek en schrijven over verschillende sectoren, thema’s en onderwerpen. Ze weten van veel iets, maar van weinig veel.

Daar staat een tomeloze nieuwsgierigheid tegenover en de wil om zich te verdiepen in bepaalde onderwerpen. Een daarbij komt jouw expertise in het spel.

Een copywriter verbindt jouw knowhow met de vraag van de klant, op een manier die de klant begrijpt, in de woorden die de klant gebruikt.

Een blog laten schrijven kost geld

Een blog laten schrijven door een professionele SEO-copywriter kost inderdaad geld. Daartegenover staat dat een blog je op termijn ook geld oplevert. Het is dus een investering.

Als je de afweging maakt tussen een blog laten schrijven of het zelf doen, bedenk dan:

  • hoeveel van mijn kostbare tijd stop ik erin?
  • gaan mijn teksten gevonden en dus gelezen worden?
  • zijn mijn teksten wel goed genoeg?

We kunnen natuurlijk de waarde van jouw tijd niet inschatten, net zo min als hoe goed jij kan (of wil) schrijven, maar onze ervaring leert dat een blog laten schrijven altijd de betere keuze is.

Blog laten schrijven kosten

Hoeveel kost dat nu, een blog laten schrijven? Dat hangt van verschillende factoren af. Hoe vaak wil je een blogpost publiceren, hoe lang moeten de teksten zijn… ?

Wil jij graag meer informatie en een offerte op maat van jouw project? Stuur ons een mailtje!